Thursday, May 7, 2009

TEKNIK MENULIS KARANGAN JENIS WAWANCARA/ PERBUALAN

A. Contoh soalan karangan jenis wawancara/perbualan

i. anda ialah salah seorang sidang redaksi majalah sekolah. Oleh itu, anda ditugaskan untuk menemu ramah pengarah jabatan hutan negeri untuk mendapatkan maklumat tentang kepentingan hutan dan langkah-langkah yang diambil oleh jabatan itu untuk mengekalkan kawasan hutan di negeri anda. Tulis hasil temu ramah itu selengkapnya.

ii. Ketua pengawas sekolah anda telah dianugerahi gelaran “Pelajar Cemerlang” di peringkat daerah pada tahun ini. Selaku ketua pengarang majalah sekolah, anda ditugaskan untuk mewawancara pelajar berkenaan. Tulis wawancara itu. (SPM 1994)

iii. Anda wartawan sebuah akhbar tempatan. Anda diberikan keizinan oleh pihak hospital untuk mewawancara bekas pelumba motosikal haram yang telah lumpuh seluruh badan akibat kemalangan jalan raya. Tulis wawancara anda itu selengkapnya.

iv. Anda telah ditugaskan untuk menemubual seorang tokoh pekerja. Dalam temu bual itu, anda bertanya tentang latar belakang dan pekerjaan tokoh, anugerah-anugerah yang diperolehi, serta cita-cita tokoh tersebut. Tulis temu bual yang berkenaan selengkapnya.

v. Sebelum anda terpilih untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara, anda telah dipanggil untuk ditemu duga. Dalam temu duga itu, anda telah ditanya tentang usaha-usaha yang boleh anda lakukan untuk memperkenalkan permainan tradisional Malaysia kepada rakan-rakan anda di pusat pengajian dan masyarakat luar negara. Tulis kembali peristiwa temu duga tersebut selengkapnya.

vi. Datuk Salleh Kaman ialah usahawan yang mencapai kejayaan cemerlang dalam bidang pembinaan. Selaku wartawan majalah ekonomi, anda diberi tugas untuk mewawancara Datuk Salleh Kaman. Isi wawancara itu ialah tentang kegiatannya dalam bidang perniagaan, rahsia kejayaannya, dan rancangannya pada masa depan. Tuliskan wawancara itu selengkapnya.

vii. Sebagai wartawan majalah hiburan, anda telah ditugaskan untuk mewawancara seorang pelakon wanita yang terkenal. Dalam wawancara itu, anda ingin mendapatkan pandangan beliau tentang dunia lakonan, dan masa depan bidang tersebut di Malaysia.

viii. Anda ialah seorang wartawan akhbar tempatan. Anda telah ditugaskan untuk mewawancara salah seorang daripada pendaki Malaysia yang telah berjaya menawan puncak gunung yang tertinggi di dunia iaitu Gunung Everest pada 23 Mei 1997 yang lalu. Tuliskan wawancara itu selengkapnya.

ix. Sebagai seorang wartawan sebuah majalah sukan, anda dikehendaki mewawancara seorang tokoh sukan tanah air terkenal untuk mendengar pendapat beliau tentang mutu sukan negara kita pada masa ini. Tuliskan wawancara itu selengkapnya.

1 comment:

  1. salam pak anas..

    apakah itu pentaksiran berasaskan sekolah?? dan bagaimanakah ianya memmbantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran?

    zarajihan@hotmail.com

    ReplyDelete