Monday, October 26, 2009

RAMALAN SPM (NOVEL)


Soalan 4(b): Huraikan teknik plot yang digunakan dalam salah satu novel yang telah anda pelajari.

Jawaban:

Teknik plot penting untuk menyampaikan cerita di samping menarik minat pembaca. Antara teknik plot yang digunakan olch Abdullah Hussain dalam noveInya, Konserto Terakhir termasuklah teknik dialog. Sebagai contohnya, diwujudkannya dialog antara Hilmi dengan Hayati dan dialog antara Hilmi dengan Encik Bakar. Hayati telah memujuk Hilmi supaya makan setelah Hilmi dihukum oleh Datin Salmah. Manakala, Encik Bakar pula telah mengajar Hilmi mengenali not-not muzik.
Teknik pemerian pula digunakan oleh beliau untuk menceritakan sesuatu peristiwa secara langsung. Sebagai contohnya, pengarang menceritakan hal tentang Hayati yang belajar bermain piano dengan gurunya. Selain itu, pengarang telah menggambarkan watak Hilmi pada awal bab.
Teknik suspens terdapat juga dalam novel ini. Sebagai contohnya, Hilmi yang sepatutnya mengadakan persembahan agungnya di Dewan Tunku Canselor tidak hadir pada malam persembahannya, "Hilmi Potpuri" telah menyebabkan keadaan di belakang pentas menjadi kecoh. Kemunculan Hayati sebagai pengganti Himi telah menyebabkan para pembaca tertanya-tanya tentang hal yang akan berlaku kepada Hilmi yang terlantar di hospital.
Kemunculan Hayati secara mengejut dari London pada malam Pertunjukan Orkes Perdana menunjukkan bahawa Abdullah Hussain telah menggunakan teknik kejutan dalam ceritanya. Pembaca terkejut apabila melihat kemunculan Hayati di atas pentas sedangkan mereka menanti persembahan Hilmi.

No comments:

Post a Comment