Wednesday, July 8, 2009

Biodata Penulis

PERLUMBAAN KEDUA

Novel ini dikarang oleh Marwilis bin Haji Yusof. Beliau dilahirkan di Ulu Bernam, Selangor pada 5 Jun 1944. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Setapak. Kemudian beliau meneruskan pelajaran di Sekolah Rendah Cina Lee Rubber. Seterusnya beliau melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Chong Hwa, Jalan Gombak sehingga lulus peperiksaan Senior Middle Three. Pendidikan tertinggi beliau ialah Sijil Tinggi Persekolahan.
Dalam bidang kerjaya pula, beliau pernah menjadi guru. Beliau juga pernah menjadi kerani di sebuah institusi kewangan. Beliau kemudian menjadi wartawan di Utusan Melayu. Ketika menjadi wartawan, beliau mula melibatkan diri dalam bidang penulisan.
Marwilis juga pernah menjadi Setiausaha Akhbar kepada Dato’ Harun Idris. Pada tahun 1977, beliau dilantik menjadi Setiausaha Akhbar kepada Timbalan Perdana Menteri ketika itu. Dato’ Musa Hitam. Pada tahun 1982, beliau telah menjadi wakil rakyat setelah memenangi pilihan raya. Beliau dilantik menjadi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Selangor selama sepenggal hingga tahun 1986. Selepas itu beliau membuka perniagaan sendiri.
Antara karya-karya Marwilis termasuklah novel Izin Dalam Paksa, Jalan Seribu Kirai, Bukan Kail Kita Yang Dinantikan, Terbuang Tapi Terbilang, Buai Diayun Anak Dicubit, Bila Rindu Berputik, Bila Kompang Berbunyi, dan lain-lain. Beliau pernah menerima hadiah penghargaan melalui novel Bila Kompang Berbunyi, iaitu pertandingnan sempena ulang tahun GAPENA 30 tahun.
Dipetik daripada blog Ghazali Lateh

No comments:

Post a Comment